Dzień Ziemi w naszej szkole

DZIEŃ ZIEMI 2021 - PRZYWRÓĆ NASZĄ ZIEMIĘ

Wydaje się, że świat stale przyspiesza. W naszym otoczeniu zachodzą coraz większe zmiany. Nie wszystkie są korzystne dla ludzi. Wiele jest niszczących dla środowiska naturalnego, w którym przecież żyjemy. Jednym z największych zagrożeń jest wszechobecny plastik. Znajdziemy go nawet w jedzeniu. Innym, równie groźnym jest zanieczyszczenie powietrza.

Chcemy, aby nasze dzieci i młodzież nauczyły się rozpoznawać te zagrożenia i potrafiły aktywnie je ograniczać. Dlatego w tym roku, tematy związane z wpływem człowieka na środowisko poruszaliśmy na każdym przedmiocie.

Na lekcjach biologii uczniowie rozmawiali o tym, jak sami mogą pomóc Ziemi. Dlaczego kąpiel pod prysznicem jest lepsza od kąpieli w wannie a butelka szklana ma przewagę nad butelką plastikową. Dowiedzieli się też jaki jest związek z marnowaniem energii a zmianą klimatu. Oczywiście przypomnieli sobie także co robić, aby zmniejszyć ilość wytwarzanych śmieci.

Wychowanie komunikacyjne stało się okazją do przygotowania listy miejsc, do których możemy dotrzeć rowerem lub pieszo zostawiając samochód w garażu.
Z kolei lekcja techniki pozwoliła zrozumieć, że nie każdy "odpad" musi zostać wyrzucony do kosza. Niektóre resztki można ponownie wykorzystać lub przynajmniej poddać segregacji.

Język angielski, niemiecki i francuski przyniósł powtórkę słownictwa związanego z ekologią i ochroną środowiska w tych językach. Uczniowie grali w grę online segregując śmieci oraz oglądali historyjkę „Planet Earth”, wykonywali zadania na rozumienie ze słuchu pracując z filmem „La Nature Parle: Sophie Marceau est la Mère Nature”.

Lekcje w klasach młodszych obfitowały w filmy edukacyjne, prezentacje oraz prace plastyczne i techniczne: przedmiot z odpadów, czysta planeta, praca plastyczna z płyty CD. Uczniowie również wykonywali prace graficzne w związane z tematyką ekologiczną na informatyce (segregacja śmieci, ekodom).

Kliknij i zobacz prace klasy 1a

Kliknij i zobacz prace klasy 1b

Uczniowie klasy 7b uczestniczyli w webinarze „Lekcje z klimatem” zorganizowanym przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Na geografii na uczniów czekał escape room oraz film o deforestacji lasów.

Tematem lekcji chemii w dniu 21 kwietnia był Efekt cieplarniany i jego skutki.

Na wiedzy o społeczeństwie klasa 8 zapoznała się z Prawem Ochrony Środowiska i interpretacją artykułu 182 Kodeksu Karnego (paragraf 1, 2, 3, 4)
Matematyczne zadania miały na celu uświadomienie uczniom jak wiele wody jest potrzebnej do produkcji papieru. Klasy starsze obliczały ilości odpadów w odniesieniu do ilości osób w przeliczeniu na dni, miesiące, lata. Było to okazją do pogadanki w kwestiach oszczędzania środowiska oraz uczenia się ekologicznych nawyków.
Po wykonaniu odpowiednich obliczeń, na podstawie udzielonych przez uczniów informacji, dowiedzieliśmy się, że średnio jedno gospodarstwo domowe generuje ok. 0,5 tony śmieci w ciągu roku.

 

 Zajęcia kreatywne przypomniały uczniom wartość drzewa - uczniowie wykonali drzewko techniką makramy.

Na języku polskim również były poruszane ekologiczne tematy. Klasy starsze pracowały nad gramatyką na zdaniach o tematyce ekologicznej. Na historii poznali historię związaną z ustanowieniem tego dnia oraz obliczali ile lat temu miały miejsce te wydarzenia. Młodsi podczas trwania lekcji zmienili sobie tapetę w MSTeams na taką, która im się z ekologią kojarzy.

Na zajęciach z wychowawcą dzieci oglądały filmik edukacyjny EkoKredki „Dzień Ziemi”, który poruszał wiele aspektów troski o środowisko, zagadnienia segregacji odpadów, potrzebę recyklingu i obrazowo pokazał dane statystyczne w zakresie m.in. ilości zużycia wody, „produkcji” odpadów, czasu potrzebnego na ich rozkładanie się, itd. co było bodźcem do dyskusji i kształtowania w świadomości dzieci ogromnej potrzeby troski o naszą planetę Ziemię.

Nauczyciele na lekcjach wychowania fizycznego zachęcali do porządkowch prac w ogrodzie, sadzenia roślin, hodowli doniczkowej szczypiorku, aktywności na świeżym powietrzu, korzystania z roweru zamiast samochodu.

We wszystkich klasach na lekcjach religii online prowadziliśmy dyskusje w jaki sposób szanować planetę, rozważając słowa "czyńcie sobie ziemię poddaną" a także przypomnieliśmy sobie postać patrona ekologów św. Franciszka oraz św. Jana Pawła II.

Na informatyce klasy siódme przygotowywały gazetę związaną z ekologią.

 

Współpracujemy
Wiedziałeś, o tym, że używasz starej wersji przeglądarki Internet Explorer? Zaktualizuj przeglądarkę teraz!